det gäller att orka hela vägen fram till mål

är det bara jag som tycker gymnasievalet är lite jobbigt?
jag visste nästan vad jag ville gå, jag valde mellan två olika inriktningar.
men nu har jag börjat tveka på det, på grund av att folk säger till mig
"nej, om du väljer det så får du plugga så mycket" eller " då måste du plugga
vidare efter gymnasiet, du kan inte börja jobba direkt" eller " den skolan är för flummig".
sånt får mig att bli så osäker på vad jag vill gå, visst det är väl bra att folk säger sanningen till
mig. Men hur kul är det att höra sånt och tappa hoppet totalt?
det är faktiskt inte så lätt att välja på ett ungefär vad man vill jobba med i framtiden, för det är
ju grunden till det som vi väljer nu. hur lätt är det att veta vad jag vill göra om tre år?
vill jag plugga vidare eller vill jag börja jobba? det här valet känns liksom ganska viktigt för mig,
och jag vill verkligen inte sabba det. Jag får hem massa reklamblad från olika skolor och är inne och
kollar på internet, men det känns bara som jag blir osäkrare och osäkrare.
det är inte lätt, vi har en enormt stor press på oss med betygen också, man vill ju ha
så högt betyg som möjligt för att komma in på den skolan som man är intresserad av.
det viktiga för mig är att jag väljer rätt och känner att jag kommer att stor trivas på den
skolan som jag väljer, att jag under dessa tre år får dom kunskaperna som jag behöver.
och jag hoppas verkligen att jag kommer att hitta den skolan som passar mig, där jag
känner att här trivs jag, här känner jag mig trygg.

Kommentarer
Postat av: M

Du, jag vet att det är svårt.

Men skit i vad alla säger och ta det du tycker känns bäst, eller det du tror blir bäst.

Sen så kan man ju välja om man ska följa sitt hjärta eller huvet.

Asså, vill du plugga ihjäl dig på dessa tre år, eller vill du att det ska bli kul?

Och nästan vad du än väljer kommer du att få plugga vidare.

Tänk på att du gör fler val, både ett preliminärt och slutgrej. Men även om det inte känns bra när du väl börjar, så kan du byta.



Hoppas det inte blev rörigt. Det blir nog bra, vad du än väljer.

kram på dig<3

2010-11-07 @ 22:26:23
URL: http://awaay.blogg.se/
Postat av: Jennie

Hej Isabelle!



Kan bara säga att du ska följa ditt hjärta till 100%. Jag gick själv gymnasiet på ett "pluggprogram" och gick samhälle-kultur på Olympiaskolan. Först hamnade jag dock på Nicolaiskolan, just därför att folk sa till mig att Olympia var en "flummskola" och att Nicolai var mycket bättre. Därför lyssnade jag på alla andra och valde Nicolaiskolan istället för Olympia. Vad hände? Jo, jag hamnade i världens sämsta klass och jag mådde verkligen urdåligt de första veckorna. ALLT för att jag inte hade lyssnat på mig själv.



Men jag bytade, svårare än så var det helt enkelt inte, och resten av tiden blev underbar, precis som den ska vara :)



Och jag kan också säga att det inte spelar någon roll om du väljer ett program som ger dig jobb efteråt eller om du "måste" plugga vidare för att göra något. Nu vet jag inte vilka program som du väljer mellan men ingetdera spelar någon roll!



Vilka program velar du emellan? Jag jobbade som gymnasieguide till alla nior under hela min gymnasietid så jag kanske kan hjälpa dig lite :)

2010-11-22 @ 22:38:56
URL: http://heymammajaglever.blogg.se/
Postat av: Jennie





jag tror inte att du sabbar något oavsett vilken utbildning du väljer, båda verkar riktigt bra! som jag berättade innan gick jag samhälle-kultur på gymnasiet men nu går jag faktiskt en medieutbildning i sundsvall, där jag läser om kommunikation och media. så jag tror inte du behöver oroa dig över ifall du "måste" jobba efter skolan eller inte :) oavsett om du väljer ett program som ger dig jobb så kanske du inte får jobb inom exakt det efter gymnasiet.



vad jag försöker säga är att du ska välja det som är roligt NU. det du vill göra NU. det finns alltid chanser att plugga vidare och bli något annat. du kommer utvecklas något otroligt under de kommande tre åren och jag förstår att det är jättesvårt att veta vad man ska bli. jag visste vad jag skulle bli när jag hade ett halvår kvar av gymnasiet, och då tyckte alla att jag var konstig som skulle läsa en medieutbildning på universitetet. min mentor blev till och med lite besviken på mig och sa; "jag trodde ju du var humanist jennie, jag trodde du skulle läsa till något inom samhälle och historia!"



och en del av mina kompisar sa till mig att; "jaha, då var det ju onödigt för dig att gå samhälle, du borde gått media!"



men jag var ju inte intresserad av media då, utan det kom först nu när jag blivit äldre :)



som sagt tycker jag att båda dina val av utbildning verkar jättebra! och jag tycker lätt att du ska välja det som du tycker verkar roligast. rent spontant tycker jag att samhällsprogrammet med inriktning på reklam verkar roligt men det är ju trots allt ett samhällsprogram och ger kanske inte lika mycket media som estet-media skulle göra.



så jag tror att du får fundera på om du söker ett lite mer "pluggprogram" eller ett som är mer inriktat på praktiska saker. samhälle-reklam innebär ju mer plugg än vad estet-media skulle göra. samtidigt är samhälle-reklam med inriktat och du får just reklam som specialämne, det kanske du inte får på estet-media där det är mer inriktat på allmän media.



och området media är ju så stort! det innehåller ju reklam, marknadsföring, pr, kommunikation, strategisk kommunikation, massor :) men om du vet att det är bara reklam du är ute efter så är ju det rätt! förlåt om jag förvirrar dig lite nu, det är inte meningen :) vill försöka rätta ut lite hehe.



men som jag sagt: välj utifrån ditt hjärta, och välj det som känns bäst! lyssna inte på andra som vill påverka dig i en viss riktning, och lyssna absolut inte när folk säger "välj inte pluggprogrammet!". för grejen är ju att om du gillar att plugga och du verkligen gillar samhällsämnena så är det ju inget problem, då blir det ju roligt! :D



sedan kan jag berätta lite vad jag vet om skolorna också, är campeon en av dem? och ljud och bildskolan den andra?



slutligen ett tips till, spring på öppet hus och JAGA eleverna, haha :D be dem plocka fram någon som går programmet som du är intresserad av, och grilla dem :) men var kritisk eftersom många bara vill "sälja". reklam du vet ;)

2010-11-23 @ 21:48:40
URL: http://heymammajaglever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0